Utilajele si tehnologia asamblarii osiilor, a arborilor si a lagarelor

Osiile sunt organe care sustin alte organe aflate in miscare de rotatie, in oscilatie sau in repaus ale masinilor, fara a transmite momente de rasucire.

Arborii sunt organe de masini rotative in jurul axei lor geometrice, care transmit momente de rasucire, respectiv puterea primita prin intermediul altor organe pe care le sustin sau cu care sunt asamblati (roti, biele, cuplaje etc.).

Osiile si arborii pot avea axa geometrica dreapta sau curba. Sectiunea lor poate fi plina sau inelara. La arborii tubulari, golul interior poate fi folosit pentru circulatia uleiului (la motoare) sau pentru trecerea unor organe de comanda (tije).

Osiile pot fi fixe sau rotative.

Osiile fixe au numai rolul de a sutine alte organe aflate in miscare de rotatie.

Osiile rotative – de exemplu, osia vagonului se invarteste odata cu roata solidarizata pe ea.

Arborii drepti se utilizeaza la transmisiile mecanice prin curele sau roti dintate (de exemplu, la cutiile de viteze).

Arborii cotiti sunt caracteristici mottparelor si compresoarelor, coturile facand parte din ansamblul mecanismului care transforma miscarea rectilinie-alternativa a pistonului, in miscare de rotatie a arborelui.

arbori drepti e-Pedia

arbore cotit e-Pedia
Partile cu care arborii si osiile rotative se reazema in lagare se numesc fusuri, forma acestora putand fi cilindrica, tronconica sau sferica.

Fusurile pot fi dispuse pe extremitatile sau pe o portiune intermediara a arborilor sau a osiilor. In mod obisnuit, denumirea de fus se acorda acelor fusuri care sunt incarcate radial (fusuri radiale). Daca sarcina se aplica axial, fusul poarta denumirea de pivot (fus axial).

Lagarele sunt organe de masini pe care se reazema fusurile.

Rotatia in jurul axei comune a unuia din cele doua organe de masini – fus si lagar – aduce dupa sine o miscare relativa intre ele, care poate fi realizata direct, prin alunecare, sau indirect, prin rostogolirea unor corpuri de revolutie intermediare.

In primul caz lagarul se numeste lagar cu alunecare, iar in cel de-al doilea, lagar cu rostogolire (rulment).

Sursa foto: enciclopedie-auto.ro / scritube.com

Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)

A fost articolul de ajutor?

0 / 0

%d blogeri au apreciat: