Montarea lagarelor cu rostogolire (rulmenti)

Montarea rulmentilor comporta trei faze distincte: pregatirea rulmentilor, montarea propriu zisa si verificarea montarii.

Pregatirea montarii rulmentilor consta in verificarea tipului si a seriei conform documentatiei tehnice.

La arbori se verifica coaxialitatea fusurilor cu axa arborelui, ovalitatea si conicitatea acestora. Pe suprafetele de montare ale fusurilor nu se admit urme de lovituri, coroziuni sau zgarieturi. Daca exista, acestea se indeparteaza prin ajustare fina cu panza abraziva, iar petele de coroziune, cu oxid de crom.

Partea frontala a umerilor trebuie sa fie perpendiculara pe axa fusului si fara zgarieturi, bavuri sau urme de lovituri, pentru ca inelul rulmentului sa poata fi introdus pana la capatul fusului si sa adere la umarul de sprijin.

Carcasele, bucsele de distantare, inelele de fixare, flansele etc., se verifica in ceeace priveste calitatea si precizia dimensiunilor.

Montarea propriu zisa a rulmentilor consta din presarea, fixarea si etansarea acestora.

Rulmentii se pot monta la rece sau cu incalzire prealabila. Montarea rulmentilor la rece se aplica la rulmentii de dimensiuni mici si mijlocii.

Pentru montaj se foloseste un dorn, din cupru, mai rar din otel sau din lemn de esenta tare. Rulmentul se introduce usor prin lovituri de ciocan date prin intermediul dornului de jur imprejurul inelului interior. Daca loviturile sunt puternice, rulmentul se inclina, provocandu-se deteriorarea fusului sau a inelului rulmentului.

Deoarece aceasta metoda este nesigura si periculoasa, ea se va evita pe cat posibil.

Montarea rulmentilor se realizeaza mult mai corect si mai comod cu ajutorul preselor de diferite tipuri (cu surub, cu cremaliera, hifraulice etc.).

Verificarea montarii rulmentilor se face la probele finale ale masinii.

In cazul unui montaj corect, functionarea rulmentului este linistita si fara socuri, iar temperatura lagarului se mentine in limitele admise.

Demontarea rulmentilor in vederea revizuirii sau inlocuirii se face cu deosebita precautie.

Daca rulmentul trebuie inlocuit, indepartarea de pe arbore se face batand inelul interior cu un ciocan si cu un dorn.

Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)

A fost articolul de ajutor?

0 / 0

%d blogeri au apreciat: