Montarea lagarelor cu rostogolire (rulmenti)

Montarea rulmentilor comporta trei faze distincte: pregatirea rulmentilor, montarea propriu zisa si verificarea montarii.

Pregatirea montarii rulmentilor consta in verificarea tipului si a seriei conform documentatiei tehnice.

La arbori se verifica coaxialitatea fusurilor cu axa arborelui, ovalitatea si conicitatea acestora. Pe suprafetele de montare ale fusurilor nu se admit urme de lovituri, coroziuni sau zgarieturi. Daca exista, acestea se indeparteaza prin ajustare fina cu panza abraziva, iar petele de coroziune, cu oxid de crom.

Partea frontala a umerilor trebuie sa fie perpendiculara pe axa fusului si fara zgarieturi, bavuri sau urme de lovituri, pentru ca inelul rulmentului sa poata fi introdus pana la capatul fusului si sa adere la umarul de sprijin.

Carcasele, bucsele de distantare, inelele de fixare, flansele etc., se verifica in ceeace priveste calitatea si precizia dimensiunilor.

Montarea propriu zisa a rulmentilor consta din presarea, fixarea si etansarea acestora.

Rulmentii se pot monta la rece sau cu incalzire prealabila. Montarea rulmentilor la rece se aplica la rulmentii de dimensiuni mici si mijlocii.

Pentru montaj se foloseste un dorn, din cupru, mai rar din otel sau din lemn de esenta tare. Rulmentul se introduce usor prin lovituri de ciocan date prin intermediul dornului de jur imprejurul inelului interior. Daca loviturile sunt puternice, rulmentul se inclina, provocandu-se deteriorarea fusului sau a inelului rulmentului.

Deoarece aceasta metoda este nesigura si periculoasa, ea se va evita pe cat posibil.

Montarea rulmentilor se realizeaza mult mai corect si mai comod cu ajutorul preselor de diferite tipuri (cu surub, cu cremaliera, hifraulice etc.).

Verificarea montarii rulmentilor se face la probele finale ale masinii.

In cazul unui montaj corect, functionarea rulmentului este linistita si fara socuri, iar temperatura lagarului se mentine in limitele admise.

Demontarea rulmentilor in vederea revizuirii sau inlocuirii se face cu deosebita precautie.

Daca rulmentul trebuie inlocuit, indepartarea de pe arbore se face batand inelul interior cu un ciocan si cu un dorn.

Autor: Tehnologia asamblarii si montajului (I. Gheorghe, M. Voicu, I Paraschiv)

A fost articolul de ajutor?

0 / 0

Lasă un comentariu

Nelu

Nelu

Nimic despre dimensiunile fusului sau carcasei in care se monteaza rulmentul. Daca sint pre mici nu intra rulmentul. Daca sint prea mari exista riscul sa joace rulemntul sau sa se miste de la pozitia corecta. Care ar fi tolerantelesau abaterile permise????….

accesliber

accesliber

@Nelu: Tolerantele, abaterile de pozitie si de forma sunt specificate de catre proiectant. In desenul tehnic vei regasii aceste specificatii. Nu am cum sa iti spun eu care sunt tolerantele sau abaterile pentru ca acestea difera de la proiect la proiect. Prin urmare, daca doresti sa sti cu exactitate care sunt tolerantele pentru carcasa, urmareste desenul tehnic.

Nelu

Nelu

As fi de acord cu ce ai mentionat daca nu as fi gasit cu multi ani in urma un tabel cu „cotele de rulment” ale axelor (doar alea erau in acele tabele) Erau cote cu abater de genul „H4” Atunci nu m-a interesat aceste detalli. De asta am intrebat de acele tolerante sau abateri.

accesliber

accesliber

@Nelu: H4 H6 H8 etc sunt tolerante standard. Poti sa imi spui si mie ce tolerante au rulmentii de la noile cutii de viteza automate de la Daimler? Sigur nu poti pentru ca nu ai acces la aceste informatii. Sau daca ai, atunci mi le poti spune de pe desenul tehnic.

Exemplu: Sa presupunem ca la modelul Dacia Solenza toleranta carcase pentru rulment era de X. Pentru modelul Dacia Logan din 2020 crezi ca va fi aceeasi toleranta? Cred ca nu pentru ca poate rulmentul va avea un alt diametru. Odata ce rulmentul are alte dimensiuni si carcasa va fi modificata. (Se investesc foarte multi bani in cercetare si din aceasta cauza modificari apar la fiecare model nou).

%d blogeri au apreciat: